~~ sign~~
╔══╗
╚╗╔╝
╔ (¯`v´¯)
╚ . ¸.♥ U
(●̮̮̃•̃) (●̮̮̃•̃)
/█\ ♥/█\
✿❀•❤•✿❀❤
"FAMILIES"
"MOHD HAFIZAN"
"ALL FReNS"
~~fatIhah nazali,ain nadia,mimie melissa~~
H@FIB@h fOrever(",)
♫♫♪♫♫♫♪♫
Tuesday, October 9
"gOod suplement for pregnancy with DHA and EPA"
Masa awal-awal pregnant ni, Dr Rajini bagi acid folic je. So hari-hari yang lepas aku telan acid folic je without others
supplement. Aku pun tak pandai-pandai makan benda lain takut la jadi
apa-apa kan.
Tapi disebabkan keadaan hidup di desasiswa Usm ni aku kurg mkn ikan,sayur dan segala-galanya so aku terpikir nak cari suplement,yela yg dh ade sumer vitamin yg diperlukan untuk kesihatan baby n kesihatan aku jugak n survey pg farmasi nak beli yang ni sbenarnya
Sampai dlm farmasi Usm tadi aku pun tnye la ok x kalau mkn yang ni sb aku survey2 dlm blog ibu mengandung yg ni salah satu suplement yang baik,tapi bila dh tgk fish oil tu dh rse geli dh tekak nak telan then akak tu suggestkan aku ambik suplement yang biasa mmg khas utk ibu mengandung
Ia adalah
kombinasi Obimin dan Fish Oil. Obimin Pluz nih ada semua supplement yang
diperlukan oleh ibu ngandung. Bagus untuk ibu dan pertumbuhan serta
perkembangan baby. Harga RM 62.00. tapi tadi di sebabkan aku langkah kanan or rezeki ade diskaun jadi aku boleh dapat dengan harga RM 45 sahaje myb after this hrge naik balik..huhu,,Alhamdulillah so aku pun beli la n baru nk cuba telan satu biji utk hari ni ;)
Sunday, October 7
surah-surah amalan bagi ibu hamil
Kandungan aku dan masuk
minggu yg ke-13,means dh 3 bulan..Alhamdulillah baby sihat,mase scan nampak
jantung dia berdegup sihat je,mama dia yang xberape nk sihat ni,,macam-macam
rase la bile kandungan makin nak membesar,rase nak demam,ade gatal-gatal kat
lengan,kepale n perut,xboleh mkn sampai kenyang mesti nk termuntah,sepatutnya
alahan-alahan tu dh hilang bila masuk kandungan 3 bulan,tapi mungkin depends
atas diri kot. Hari tu first time ambk darah dekat pelipat lengan tu,nak tgk
takut tapi tgk jugak mase misi ambk,nak tgk byk mne dia curi darah
aku..kiki,,tapi yang plg xsuke bile everytime pg klinik mesti kne bagi urine
kat makmal,malu der nak bwk urine tu dh la kne lintas kuanter ubat,org berderet
duk tgk plak tu,ayooo tapi aku tebalkan muke je,,next chek up akhir bulan ni
plak. Setakat ni aku dah amalkan beberapa surah amalan untuk ibu
mengandung,alhmdulillah lepas je solat aku mengaji dan aku sentiasa berdoa agar
kandungan aku tiada masalah,baby aku sihat,sempurna dan selamat. InsyaAllah semoga
urusan dipermudahkan dan lancar. Zikir dan wirid-wirid lepas solat juga aku
xlupa. Selain dr baca sendiri, aku jugak dh download beberapa surah nak bagi
baby dgr sebelum tido. ;)
Surah-surah Amalan
1) Surah A-Fatihah (harus
dibaca sebanyak 70 x sehari ketika hamil semoga zuriat yang dilahirkan memperoleh ilmu
pengetahuan disamping dapat mengawal hati dan fikiran daripada perakra
mazmumah,)
2) Surah Yusuff (Ibu yang sedang mengandung disarankan agar
memperbanyakkan membaca surah Yusuf agar dikurniakan zuriat yang soleh, cerdik,
tampan dan tabah menghadapi ujian)
3) Surah Luqman(Ibu
yang mengandung dianjurkan supaya membanyakkan membaca surah Luqman agar bayi
yang dalam kandungan akan dikurniakan kebijaksanaan akal fikiran dan hikmah
yang tersirat apabila lahir ke dunia, inshaAllah)
4) Surah Maryam (ibu yang sedang hamil disarankan
untuk membanyakkan membaca surah Maryam agar bayi yang dilahirkan nanti
mempunyai akal yang cerdas dan hati yang sabar dan cekal dalam menempuhi ujian.
Amalan surah Maryam juga memudahkan ibu semasa melahirkan anak)
5) Surah
Al-Hujurat (untuk memperbanyakkan susu ibu dan sifat berhati-hati
anak yang bakal dilahirkan)
6) Surah
Yassin (untuk ketenangan hati dan anak jauh dari godaan syaitan)
7) Surah
Al-nur( supaya dapat memberi petunjuk kepada anak yang bkl
dilahirkan)
Nikmat
mengandung dan melahirkan anak adalah nikmat yang cukup berharga yang
dikurniakan Allah SWT kepada wanita.
Pengalaman selama tempoh mengandung dan melahirkan adalah cukup indah dan
berharga. Tempoh mengandung adalah detik emas yang seharusnya dimanfaatkan
sebaik-baiknya oleh bakal ibu dan ayah.
Monday, October 1
"kad rawatan mommy n baby"
Alhamdulillah selepas menghabiskan masa selama 4 jam di klinik kesihatan ibu dan anak Bukit Jambul ,penang,akhirnya aku dapat jugak pegang satu buku ni,hehehe,,buku ni akan sentiasa la aku bawak bila p klinik nnti smpai la waktu due date...terase macam ibu tunggal je tadi dah ler p sorg2,,tgk org lain ade gak peneman kan...sayunye hatiku tapi nak wat cmne dh keadaan dan jarak yg jauh dari suami dan family menyebabkan aku kena belajar nak berdikari demi baby ;)
kesihatan okey dan buat chek-up semua xde masalah,amin sangat bukan ape lau de masalah lagi banyak la appoimentnye..xlarat nak ulang2 kan..tapi khamis ni kena pg lagi kul 8 a.m sb kne ambk darah,,mak aii bab2 darah ni aku serun sket la takut pengsan or demam je,,insyaAllah mintak2 la baik2 aje,,terpakse la ponteng kelas khamis ni.,isnin depan lak appoiment kt klinik gigi nasib la xjauh cme blkg tu je,jalan kaki 2,3 minit je..punye la bmbg xtentu hale semalam kan takutnye p sorg2 tp bile dh pg ok je,kalau ade member pun cm xbest sb kne suh dorg tunggu,kecian plak sb kite plak rse xselesa bila ade org tunggu kan so pasni aku dah ok kalau kne p sorg2 lagi ,,,be brave,cool and relax ;P
Yang moment paling best sekali mase dr scan baby,very nice person la dr. india,namanye Dr.R Ranjini ramah n muda lagi..tapi perempuan okey !! kalau lelaki of coz aku xbukak dah baju,,hahaha,,tadi dia cakap
: tengoklah baby u ,tu jantung dia yang kelip2 berdegup
: teruja gile, terharu pun ade cm nk nangis je tp lau depan org bkn sng air mate aku nk kuar,hihi
selama nie aku cam xcaye je ada nyawa dalam perut aku skrg dh mula bukak mata percaye so aku kne jage diri baik2,,comel sangat kecik je,sekarang kandungan aku baru masuk 3 bulan and due date tadi dr bagi dalam 6 April 2013,,membe2 cakap sekejap je,yela bila kite xrase mmg macam skejap tp yang bawak perut ni je tahu betape lame n xsabar nak tnggu baby keluar kan ,aiyooo still xcaye lol,,i'm going to be a mommy,semoge Allah permudahkan semua urusan dan semOge kandunganku selamat sampailah keluar melihat dunia ^__^
nak baby comel camni leh x??tapi keliru gurl ke boy nih
kalau gurls nk yg cmni !!!
berangan jela kan pdhal lambat lagi,,xkisah la macamne rupa baby ikut muke mama ke papa dia janji sempurna n sihat walafiat n xde masalah or penyakit ,itu dh cukup ;)
Subscribe to:
Posts (Atom)


